Thursday 5 March 2020

BBM3410Satu2020 : NOTA ASAS GRAFIK


ASAS GRAFIK DALAM MULTIMEDIA

Menurut Normaliza Abd Rahim (2019) dalam buku Multimedia dalam bahasa, asas grafik merupakan asas kepada sesiapa sahaja yang berminat dalam penggunaan kamera, video serta apa jua yang ada kaitan dengan grafik. Asas grafik perlu diketahui oleh mereka yang berminat dengan perara-perkara yang telah disebut.

ELEMEN ASAS GRAFIK

1. MUDAH
- Gambar tersebut seharusnya mudah difahami boleh orang yang melihat. Sebagai contoh, apabila melihat gambar kucing, semua orang tahu itu adalah kucing dan bukannya meragui sebagai anjing atau burung.

2. WARNA
- Kombinasi warna perlu lebih daripada tiga. Ia menunjukkan gabungan warna yang menaikkan lagi gambar tersebut dan menunjukkan nilai estetika dalam gambar. Sebagai contoh, gambar yang mempunyai gabungan warna biru gelap, biru muda dan hijau untuk gambar laut.

3. TEKS
- Apabila melihat terdapat font sudah pasti semua melihat itu sebagai teks. Teks boleh terdiri daripada pelbagai font. Sebagai contoh, Arial dan Times New Roman.

4. KESESUAIAN
- Kesesuaian adalah berdasarkan latar tempat, latar masa atau latar watak. Contohnya, susasana petang di kampung terlihat kanak-kanak bermain di luar rumah.

5. KESEIMBANGAN
- Keseimbangan seharusnya mempunyai ruang dalam foto atau video. Ruang kiri dan kanan dan juga atas dan bawah.

KEPENTINGAN ASAS GRAFIK

1. MENARIK
- Foto atau video beri kesan positif oleh kerana hasil yang menarik.

2. MUDAH DIFAHAMI
- Apabila melihat gambar tersebut terus boleh memahami gambar apa yang dilihat.

3. MESEJ
- Mesej melalui gambar meninggalkan kesan kepada masyarakat.

4. KETARA
- Jelas dengan apa yang hendak disampaikan tanpa kekeliruan.

5. PROMOSI
- Barangan yang dipromosikan akan lebih banyak dijual dan berjaya.

ASAS FOTOGRAFI

1. LONG SHOT
- Gambar yang diambil dari jarak yang jauh seperti gambar pemandangan kanak-kanak sedang bermain di kolam kondominium.

2. MEDIUM SHOT
- Gambar yang diambil dengan jarak yang hampir tetapi tidak memperlihatkan keseluruhan. Sebagai contoh, sekumpulan pelajar sedang menari dan diambil gambarnya supaya jelas dan kelihatan.

3. POTRAIT
- Gambar yang fokusnya yang jaraknya dekat sehingga memperlihatkan sesuatu dengan jelas dan cantik. Ia akan lebih jelas sekiranya gambar diambil di studio.

4. MUGSHOT
- Untuk mempamerkan wajah seperti gambar passport dan gambar kad pengenalan.

5. CLOSE-UP
- Kamera memfokuskan bahagian tertentu yang hendak difokus, Sebagai contoh, gambar mata dan hidung seorang gadis.

6. PEMANDANGAN
- Memperlihatkan keseluruhan pemandangan.

7. SILUET
- Siluet menunjukkan bentuk imej seseorang dan sebagainya yang biasanya terlihat gelap dan hitam dalam gambar.

8. KABUR
- Gambar yang latar belakangnya kabur.

9. PENDUA
- Gambar yang mempunyai pantulan sesuatu yang terlihat dua.

10. FLATLAY/HALF FLATLAY/QUARTER FLATLAY/ZERO FLATLAY
- Cara gambar yang diambil oleh seseorang. 

11. SWAFOTO
- Bergambar dengan sendiri atau orang lain.

12. OVER THE SHOULDER
- Gambar yang diambil dari bahagian belakang. Kamera dibelakang model over the shoulder.

13. BIRD'S EYES VIEW
- Gambar yang diambil dari sudut pandangan burung sebagai contoh, mengambil gambar dari tingkat 5 untuk memperlihatkan orang yang sedang berkawad di bawah.

14. BAYANG
- Gambar yang mempunyai bayang.

RULE OF THIRD
- Meningkatkan teknik komposisi dan keseimbangan imej dalam fotografi. Menggunakan kotak grid untuk menjadi garis panduan kepada gambar yang lebih menarik.

RUJUKAN

Normaliza Abd Rahim (2019), Multimedia dalam bahasa, Penerbit Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: Kalendar 2021

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua yang melihat. Begitu mencabar sekali ya minggu 14 bagi diriku ini tapi alhamdulillah seles...