Thursday 5 March 2020

BBM3410Satu2020 : ANALISIS WACANA KRITIS OLEH VANDIJK (1977)

VanDijk (1977) pula membahagikan analisis wacana kepada beberapa elemen iaitu makro dan mikro, kuasa kawalan, kawalan wacana awam dan kawalan pemikiran. Setiap elemen mengandungi huraian yang perlu dianalisis. Struktur makro dianalisis dengan melihat makna global daripada suatu teks yang dapat diamati serta daripada topik atau tema sesuatu teks. Superstruktur pula membincangkan tentang kerangka suatu teks seperti bahagian pendahuluan, isi, penutup dan kesimpulan. Struktur mikro pula memberi fokus kepada makna lokal daripada suatu teks yang dapat diamati daripada pilihan kata, kalimat dan gaya yang dipakai oleh teks.

Menurut Normaliza Abd Rahim (2019) dalam buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi mempunyai teori VanDijk (1977). Teori tersebut menunjukkan terdapatnya kerangka pendahuluan, isi, penutup dan kesimpulan. Elemen yang terdapat di dalam nya meliputi makro dan mikro, kuasa kawalan, kawalan wacana awam dan kawalan pemikiran. Struktur makro lebih kepada analisis dari makna global sesuatu teks atau tema sesuatu teks. Mikro pula berfokuskan makna lokal daripada sesuatu teks dari pilihan kata, kalimat dan gaya yang dipakai oleh teks.



Rujukan

Normaliza Abd Rahim (2019), Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi, Penerbit UMT, Universiti Malaysia Terengganu, Kuala Nerus, Terengganu.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: Kalendar 2021

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua yang melihat. Begitu mencabar sekali ya minggu 14 bagi diriku ini tapi alhamdulillah seles...